10 sposobów na to, jak zostać FIT w święta!

10 SPOSOBÓW NA TO, JAK ZOSTAĆ FIT PODCZAS ŚWIĄT!

10 SPOSOBÓW NA TO, JAK ZOSTAĆ FIT PODCZAS ŚWIĄT

Hej!

Jako że święta coraz bliżej, najwyższa pora zastanowić się, jak zaplanować ten wspaniały czas, żeby nie pokrzyżować naszych zamysłów sylwetkowych czy zdrowotnych. Świąteczne uczty rzadko idą w parze z modelem zdrowego odżywiania, a kalorykę i makro bożonarodzeniowych potraw trudno wyliczyć. Zresztą!, kto by chodził z kalkulatorem za smażonym karpiem i babcinymi pierogami.

No i najważniejsze – Święta powinny być czasem relaksu, odpoczynku, poświęcenia całej uwagi rodzinie i najbliższym, refleksji i szczęścia. Pracujemy na nasze efekty dłużej niż jeden dzień, więc żeby je całkowicie zniwelować też będziemy potrzebować więcej niż dwóch świątecznych dni.

To oczywiście nie daje nam przyzwolenia do obżerania się cukierkami, batonami i innymi dobrami. Nie warto przesadzać w żadną stronę. Cheatujmy świadomie i z satysfakcją.

A zatem – przedstawiam 10 sposobów jak zostać fit podczas tego wspaniałego okresu, jakim są Święta!

JAK ZOSTAĆ FIT PODCZAS ŚWIĄT – 10 SPOSOBÓW

jak zostać fit podczas świąt

WSZYSTKO ALBO NIC

Najczęstszy błąd popełniany podczas Świąt i innych tego typu okazji to poddawanie się temu uczuciu „wszystko albo nic”. Nasz umysł działa wtedy w bardzo specyficzny sposób – bo skoro zjedliśmy jeden kawałek ciasta, to i tak wyszliśmy poza ograniczenia naszych założeń dietetycznych, a więc teraz nie mamy już nic do stracenia – obżeramy się do granic możliwości wpychając w siebie wszystko co nam wpadnie w ręce „bo są święta, to tylko dwa dni”.

Pozwólmy sobie na te wszystkie dobroci, ale w ramach zdrowego rozsądku – kawałek ciasta do dobrej kawy, grzane wino i herbata z miodem nie wyrządzą nam krzywdy i nie wpłyną znacząco na naszą wagę, ale jeśli zjemy tyle świątecznych potraw, że nie będziemy w stanie się ruszyć z kanapy, to znaczy że trochę przesadziliśmy.

Ponadto, świąteczny klimat zazwyczaj rozciąga się nie tylko na dni Bożego Narodzenia, ale aż do Sylwestra, później do Święta Trzech Króli i tak zostaje nam najczęściej na cały miesiąc… Gdzie w tym wszystkim umiar i nasze postanowienia noworoczne? Dużo łatwiej jest pozwalać sobie na świąteczne pyszności w umiarkowanych ilościach, utrzymując naszą dietę relatywnie zdrową, niż później zaczynać „od nowa” z rozepchanym do granic możliwości żołądkiem i skokami cukru  we krwi, wyższą wagą i obniżoną motywacją.

 

jak zostać fit podczas świąt

BĄDŹ WYBREDNA!

Jak często zdarza Ci się mieć zrobiony przez Mamę prawdziwy makowiec na stole? Założę się, że prawdziwe pyszności są serwowane tylko kilka razy do roku, a czasem tylko raz (jak np. kutia czy świąteczny pudding)!

A więc z czystym sumieniem pozwól sobie przynajmniej na skosztowanie tych wszystkich wyjątkowych dań. I tutaj jest haczyk – skup się przede wszystkich na tradycyjnych potrawach, tych, których normalnie nie ma na stole, albo goszczą niezwykle rzadko.

W święta wokół nas aż roi się od słodkości, więc zamiast ciastek, które możesz kupić w każdej Biedronce przez cały rok, lepiej zjeść kawałek domowego ciasta czy sałatki. Tak samo ma się rzecz z cukierkami, chipsami i innymi słodyczami, które niejednokrotnie zaglądają nam pod choinkę. Tradycja i świąteczny klimat przede wszystkim!

Tutaj przechodzimy też do następnego punktu…

 

jak zostać fit podczas świąt

ŻADNYCH SŁODZONYCH NAPOJÓW

Dzięki skutecznemu marketingowi, w każdym domu na Święta znajdziemy Coca Colę, Pepsi i inne tego typu płyny (chyba nie mogę tego z czystym sumieniem nazwać napojem – patrz skład!). Do tego cały przekrój słodkich soków, win i alkoholi.

Słodzone napoje gazowane i soki nie tylko są niezdrowe, powodują skoki cukru i insuliny, ale też kradną nam deficyt z naszego zapotrzebowania kalorycznego i węglowodanowego w danym dniu. Więc zamiast tych kilku szklanek coli przez cały dzień, lepiej zjeść dobry sernik lub przygotować sobie pyszne grzane wino i wypełnić jeszcze piękniejszym zapachem cały dom.

Z brakiem kolorowych napojów wiąże się jeszcze jedna rzecz – picie wody. Nie tylko zostaniemy odpowiednio nawodnieni (a przy świątecznych ilościach cukru to bardzo ważne) to jeszcze woda niejako nas wypełni i nie będziemy w stanie się niezdrowo obżerać.

Duże ilości świątecznych herbat (polecam wigilijne mieszanki lub domowy kompot z suszu) umilą nam czas i niejednokrotnie zastąpią niezdrowe przekąski.

 

jak zostać fit podczas świąt

ZDROWE ODPOWIEDNIKI ŚWIĄTECZNYCH SŁODYCZY

Tutaj, jedyne czego potrzebujesz to Internet, odrobina czasu i dobrej woli. W sieci aż roi się od niskokalorycznych, niskowęglowodanowych odpowiedników pierników, ciasteczek, ciast i świątecznych potraw.

Jeśli podchodzisz do diety bardzo profesjonalnie, takie warianty tradycyjnych dań spowodują, że tylko lekko nagniemy swoje zasady, a pozostaniemy usatysfakcjonowani i w doskonałym nastroju, bez poczucia, że coś nas omija lub że czegoś sobie zabraniamy i żyjemy z ograniczeniami.

Tutaj mały tip: zdrowsze ciastka i przekąski są zdrowsze, ale jeśli zjemy całą porcję z kilograma mąki migdałowej na raz, może to przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.

W przyszłym tygodniu wrzucę kilka przepisów na świąteczne przekąski w wersji low – carb, właśnie z użyciem mąki migdałowej lub kokosowej. Obiecuję, będą banalnie proste, bo sama nie jestem utalentowanym cukiernikiem. ;>

 

jak zostać fit podczas świąt

JEDZ MANDARYNKI

Polskie święta nieodmiennie kojarzą się z zapachem mandarynek. To wspaniałe owoce, których nie może zabraknąć w naszym domu podczas tego wspaniałego okresu w roku. Choć normalnie nie jem zimą owoców, szczególnie tropikalnych (sezonowość), mandarynki mogą być cudownym substytutem słodkich i słonych przekąsek.

Mają dużo wody, mnóstwo witamin, mało kalorii, są przepyszne i po kilku sztukach będziemy bardziej nasyceni niż po kawałku ciasta.

Można je dodać do grzanego wina i herbaty, bo nadają wspaniałego, niepowtarzalnego aromatu.

Oprócz mandarynek możemy przegryzać prażone orzechy włoskie, migdały i nasiona. Uchronimy się tym samym od zbyt dużych ilości cukru, a będziemy mieli co chrupać podczas seansu z Kevinem w roli głównej.

 

jak zostać fit podczas świąt

NIE OPUSZCZAJ POSIŁKÓW

Opuszczanie posiłków i zostawianie sobie „całego zapotrzebowania” na kolację to również jeden z grzeszków jakie popełniamy w święta. Niestety, jeśli normalnie jesz 4 – 5 posiłków dziennie, a podczas Bożego Narodzenia nagle zaczniesz się oszczędzać na popołudnie, wieczór lub ucztę ze słodyczami w roli głównej, przyniesie to nieciekawy efekt.

Spadek energii, wilczy głód i w ogólnym rozrachunku, pochłonięcie większej ilości jedzenia, niż założyliśmy. A do tego nieprzyjemności związane z układem pokarmowym, który jest nieprzyzwyczajony do przerabiania wielkich porcji jedzenia jednorazowo.

Z drugiej strony, jeśli tak jak ja, na co dzień stosujesz założenia IF (u mnie okno żywieniowe zawiera się w godzinach 12:00 – 17:00), najlepiej jest zastosować ten sam wzór w święta. Zazwyczaj organizm jest tak przyzwyczajony do określonych godzin posiłków, że nie będziemy głodni aż do obiadu. A wtedy można nacieszyć się tradycją.

Dodatkowo, IF zawsze daje większe możliwości jeśli chodzi o manipulowanie ilością kalorii i węglowodanów w diecie, bo reguluje poziom insuliny we krwi.

 

jak zostać fit podczas świąt

ZAPLANUJ ŚWIĘTA RACJONALNIE

Wiem, że wiele z nas jest bardzo upartych i stanowczych, kiedy mówimy o swojej diecie i treningach.

Oczywiście możemy założyć, że przez cały świąteczny sezon zachowamy wszystkie założenia naszej diety i częstotliwość treningów, jednak w praktyce zazwyczaj wygląda to inaczej.

Dlatego żeby uniknąć wyrzutów sumienia, obwiniania się i niepotrzebnego stresu, a co później następuje, stosowania zasady wszystko albo nic, lepiej założyć sobie z góry taryfę ulgową. To nie znaczy, że mamy leżeć na kanapie z paczką chipsów, a że świadomie decydujemy się na pewne odstępstwa i odpoczynek od regularnych treningów.

Bo w końcu o to chodzi – o szczęście, relaks i spędzanie czasu z rodziną!

 

jak zostać fit podczas świąt

TRENUJ

Podczas świąt nie musimy rezygnować z treningów całkowicie. Jeśli chcemy całkowicie odpocząć – proszę bardzo, na pewno te kilka dni regeneracji nie wyrządzi dużo szkód sylwetce.

Ale jeśli lubimy się ruszać, dlaczego by z tego rezygnować? Z góry zaplanujmy treningi, które będziemy wykonywać podczas świąt. Nie zapomnijmy o tym, że dostępność siłowni będzie ograniczona, a jeśli w tym czasie pojedziemy do domu, możemy nie mieć czasu, dobrych warunków czy sprzętu.

Dlatego warto pomyśleć o tym już wcześniej.

Moimi ulubionymi świątecznymi zestawami są treningi HIIT – nawet 15 – 20 minut takiego porządnego cardio rano sprawi, że będziemy pełni energii na cały dzień, będziemy mieć świadomość, że zrobiliśmy coś dobrego dla swojego ciała i że nie musieliśmy poświęcić na to całego dnia.

jak zostać fit podczas świąt

SPĘDZAJ CZAS NA RODZINNYCH AKTYWNOŚCIACH

Spacer z najbliższymi, bitwa na śnieżki, lepienie bałwana, narty, łyżwy… Jest mnóstwo zimowych możliwości do spędzenia czasu na świeżym powietrzu we wspaniałej atmosferze i z rodziną.

Oprócz mnóstwa zabawy, przebywając na mrozie spalimy dodatkowe kalorie.

Każda aktywność będzie lepsza niż bezproduktywne leżenie na kanapie. A ile daje radości!

jak zostać fit podczas świąt

NIE POPADAJ W PARANOJĘ!

Idą święta. Czas radości, odpoczynku i regeneracji.

Warto maksymalnie w tym czasie naładować baterie i nacieszyć się czasem z rodziną, zamiast nadmiernie skupiać się na diecie, treningu, obwodach czy wynikach siłowych.

Wiadomo – to ważna część naszego życia, ale jeśli tak bardzo mamy ochotę na dodatkowy kawałek ciasta, to po prostu je zjedzmy, zamiast żyć ograniczeniami.

Jeśli normalnie nie masz czas na serial, obejrzyj go, jeśli na książkę – usiądź i wreszcie ją przeczytaj.

To wyjątkowy czas i każdy powinien go spędzić na swój sposób. Ale gwarantuję, że odpoczynek uwolni nas od stresu i napięcia związanego z codziennym życiem na restrykcyjnej diecie i da poczucie satysfakcji oraz kontrolę nad własnym życiem, zdrowiem i dokonywaniem wyborów.

I na koniec…

BARDZO DZIĘKUJĘ ZA TWÓJ CZAS

Jeśli masz pytanie lub propozycję następnego posta w tym temacie lub pokrewnym – daj znać w komentarzu! Wszelkie opinie mile widziane.

 

Codzienną dawkę motywacji dostarczam na Instagramie, nie przegap okazji! Ale pamiętaj – cytat nie zadziała, jeśli Ty nie zadziałasz!

Jak żyć z niedoczynnością tarczycy?

Czy wizualizacja działa?

Tutaj jest post o tym, jak radzić sobie z najbardziej opornym tłuszczem z bioder, brzucha i pośladków.

Oraz sprawdź, czy padłeś ofiarą coacha!

Tutaj zawarłam zagadnienia z zakresu najgorszych składników diety.

Jeśli jeszcze nie widziałeś artykułu o nawykach skutecznego działania, zapraszam tu.

Ostatnio również stałam się aktywna na Facebooku – zobacz.

Tutaj znajdziesz darmowy e-book na temat nawyków ludzi sukcesu, które i Ciebie doprowadzą do sukcesu. Bez obaw – jak zawsze podeszłam do tematu #BezŚciemy.

Życzę Ci dokonywania samych świadomych decyzji!

 

Pięknego dnia – Karolina

mała czarna, logo

Gdzie jeszcze jestem: