Co zrobić, żeby schudnąć?

CO ZROBIĆ, ŻEBY SCHUDNĄĆ?

co zrobić żeby schudnąć

JAKI JEST JEDEN CZYNNIK, KTÓREGO ELIMINACJA SPRAWI, ŻE BĘDZIEMY ZDROWSI?

Hej!

Ostatnio zaczęliśmy nową serię na blogu, która ma przewrotny tytuł dieta idealna.

Pierwszy post był tylko wprowadzeniem do tego rozległego tematu. Dzisiaj przybliżymy sobie pierwszy punkt z listy filarów zdrowego i szczęśliwego stylu życia, który jest zarazem najważniejszy – odżywianie.

Przypomnę jeszcze tylko, jakie czynniki wpływają na nasze zdrowie, sylwetkę i samopoczucie, a także wydajność naszego umysłu: jedzenie, ruch, sen, stosunku międzyludzkie, stres.

Chcę przede wszystkim zaznaczyć, że podczas gubienia wagi czy budowaniu wymarzonej sylwetki albo kreowaniu zdrowego stylu życia, nie możemy ulegać złudnemu przeświadczeniu (a promowanemu przez tyle osób!), że bycie fit polega na głodówce, restrykcji kalorycznej, przyjmowaniu masy suplementów, ostrych treningów i nie poddawaniu się za wszelką cenę. W kolejnych częściach cyklu rozwiejemy wszystkie mity na ten temat i zbudujemy przede wszystkim świadomość dietetyczną.

Tutaj znajdziesz poprzedni post na ten temat.

Co zrobić, żeby schudnąć? Jaki jest jeden czynnik, którego eliminacja od razu poprawi nasze wyniki, sylwetkę i zdrowie?

A dzisiaj będzie o węglowodanach.

co zrobić żeby schudnąć

Z CZEGO SKŁADA SIĘ NASZE CIAŁO?

co zrobić żeby schudnąć

Aby wiedzieć, które składniki najlepiej odżywią nasze ciało, musimy najpierw zrobić krótki przegląd tego, z czego nasz organizm się składa – nie tylko w skali makro, ale przede wszystkim na poziomie komórkowym. Suma summarum – to w tym momencie wszystko się kończy. A raczej zaczyna – nasze zdrowie, witalność, postęp starzenia, energia, efektywność i wiele, wiele innych.

A zatem – komórka, nasza podstawowa jednostka strukturalna. Bez wdawania się w szczegóły, już na pierwszy rzut oka możemy ocenić, ż komórka przede wszystkim składa się z wody (oszczędzę tutaj i sobie, i Wam podawania procentowych wartości – na samym końcu podam linki do źródeł), na drugim miejscu znajdą się białka, później tłuszcze, a na końcu węglowodany.

Jesteś tym co jesz – ten truzim został powtórzony tyle razy, że teraz praktycznie stracił już znaczenie. Ale taka jest prawda! Każdego dnia wymieniamy nasze komórki – niektóre zostają zniszczone, a inne dopiero co powstają. Nie ulega wątpliwości, że każdego kolejnego dnia potrzebujemy nowego materiału budulcowego do stworzenia brakujących komórek. I nie tylko ich – również enzymów, hormonów, różnego rodzaju przenośników i osłonek mielinowych.

Intuicyjnie wyczuwamy, że to białko powinno stanowić jeden z najważniejszych składników zdrowej i zbilansowanej diety, idąc za pan brat z tłuszczem.

A jednak zewsząd jesteśmy bombardowani różnymi modyfikacjami restrykcyjnej diety opierającej się przede wszystkim na węglowodanach i ograniczeniach. Modne stały się diety bazujące na roślinach strączkowych, weganizm, wegetarianizm i jeszcze kilka -izmów, które pełnowartościowego białka praktycznie nie dostarczają.

co zrobić żeby schudnąć

CZY WĘGLOWODANY SĄ DOBRE?

co zrobić żeby schudnąć

Na to pytanie nie ma oczywiście jednoznacznej odpowiedzi. To zależy od kontekstu.

Aby przybliżyć się do odpowiedzi, przeanalizujmy sobie schemat działania węglowodanów na nasze ciało. Obiecuję, będzie bez skomplikowanych i nikomu niepotrzebnych schematów.

Jak to wygląda?

Jemy coś słodkiego/wysokowęglowodanowego -> trawimy w/w -> cukier z żywności wędruje do naszej krwi w formie glukozy (cukier prosty) -> nasz mózg myśli – o kurde! robi się niebezpiecznie, gdy poziom glukozy we krwi gwałtownie rośnie -> zaczynamy wyrzucać insulinę, by obniżyć poziom cukru we krwi -> insulina „zabiera” nadmiarową glukozę do komórek, a nadwyżkę kaloryczną pomaga przekształcić w tłuszczyk, na później -> po „zastosowaniu” insuliny, poziom glukozy we krwi robi się bardzo niski, a to powoduje, że znów jesteśmy głodni!

Tak to w skrócie wygląda.

Co ciekawe, ten zły i demonizowany tłuszcz, nie podnosi w ten sposób poziomu insuliny we krwi, a co za tym idzie, nie odkłada się tak szybko w formie tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha. Oczywiście każda znaczna nadwyżka kaloryczna bez wydatku energetycznego prędzej czy później zostanie z nami na stałe w postaci nieestetycznej oponki, ale są produkty, które doprowadzą nas do tego znacznie szybciej.

Węglowodany – ogólnie – to nie jest najlepszy żywieniowy wybór (sportowcy i osoby ciężko pracujące fizycznie to osobna kwestia, choć wg niektórych lekarzy wysiłek w ciągu dnia nie ma znaczenia – na ten temat pojawi się osobny post). Zamiast produktów wysokowęglowodanowych, które dodatkowo najczęściej są wysoko przetworzone (mąka, cukierki, ciastka, chlebki z supermarketów, chipsy), powinniśmy sięgać po organiczną żywność, która dostarczy nam przede wszystkim białek i dobrej jakości, zdrowego tłuszczu.

Czy warto całkowicie zrezygnować z węglowodanów?

Absolutnie nie. Węglowodany to nie tylko cukierki – to również zbawienny błonnik. Węglowodanowe są również warzywa, a to one powinny stanowić jeden z najważniejszych filarów zbilansowanej diety. Oprócz błonnika zawierają witaminy, minerały, chlorofil i mikroskładniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

co zrobić żeby schudnąć

CAŁY TEN GLUTEN

co zrobić żeby schudnąć

Najpopularniejszą formą węglowodanów, które większość z nas spożywa każdego dnia jest pieczywo. Oprócz tego, że zapycha kichę (nie mogłam się powstrzymać ^^) nie ma praktycznie żadnych wartości odżywczych. Wystarczy spojrzeć na tabele z zawartością witamin i minerałów, a okaże się, że reklama na witaminę B to kompletna ściema.

Ale oprócz szybkiego zaspokojenia głodu, znikomych wartości odżywczych i szybkiego podnoszenia insuliny we krwi, czym jeszcze charakteryzują się chlebki i bułeczki? Ano zawartością glutenu. Myślę, że mogę pominąć charakterystykę tej substancji, bo to teraz modny temat.

Ale czy faktycznie teraz nastała fala hejtu dla glutenu, mimo tego, że wcześniej wszystko było ok? Warto tylko uświadomić sobie, że gluten to białko specyficzne przede wszystkim dla pszenicy, ale nie zaczęło szkodzić dopiero w XXI wieku. Po prostu dzisiejsze odmiany pszenicy zawierają go kilkanaście lub nawet kilkaset razy więcej, niż te rośliny, które były hodowane jeszcze 50 lat temu. Stąd właśnie „moda” na nietolerancję czy nadwrażliwość na gluten – on po prostu szkodził zawsze, ale nikt nie zjadał go w takich ilościach, by było to zauważalne.

Na pewno znasz smak prawdziwego wiejskiego chleba na zakwasie. Oprócz niepowtarzalnego smaku i unikalnej receptury, zakwas dodatkowo zmniejszał zawartość glutenu w wypiekach. Aktualnie, bochenek takiego prawdziwego chleba to niebotyczne pieniądze, dlatego niewiele piekarni zawraca sobie głowę, by korzystać z tego pierwotnego przepisu.

Gluten atakuje nas wszędzie – już nie tylko w pieczywie i produktach zbożowych, ale znajdziemy go w mięsie, serach i kosmetykach, a nawet olejach! To świetny wypełniacz i uzależniacz, dlatego największe koncerny dbają o to, byśmy spożywali go jak najwięcej i jak najczęściej wracali do niezdrowych, powodujących uzależnienie produktów.

Gluten jest wyjątkowym alergenem – oprócz szeregu dolegliwości gastrycznych, zwiększonej przepuszczalności jelit i tym podobnych uprzykrzeń, jest odpowiedzialny za pogorszenie funkcjonowania układu nerwowego i za dysfunkcje neurologiczne, które na przestrzeni wielu lat prowadzą między innymi do pogłębionej demencji i choroby Alzheimera. Ten ostatni poza tym, już nazywany jest cukrzycą typu III, o ma ścisły związek z utrzymywaniem wysokiej podaży cukru.

Warto się zatem zastanowić dwa razy, zanim sięgniemy po chleb tostowy i zwyczajnie zapchamy nim żołądek, nie wnosząc do naszego organizmu nic prócz pustych kalorii.

co zrobić żeby schudnąć

CZEGO UNIKAĆ?

co zrobić żeby schudnąć

Wszelkiego rodzaju wypieków, pieczywa pszennego, ciastek i ciast, które zawierają biały cukier (lub brązowy, a co!) oraz gluten. Unikać bezglutenowych produktów, które są zrobione z kukurydzianej mąki GMO. Unikać słodyczy, czekolad i ciasteczek. Unikać napojów gazowanych, piwska i słodkich alkoholi. Unikać chipsów i innych słonych przekąsek, od których nie możemy się oderwać siedząc na kanapie.

Unikać wszystkiego, co zawiera biały cukier w dużych ilościach, a znikomą ilość błonnika, białka i mikroelementów. Unikać wysokoprzetworzonej żywności.

Czytać etykiety!

co zrobić żeby schudnąć

JAKIE WĘGLOWODANY SĄ DOBRE?

co zrobić żeby schudnąć

A zatem, jeśli dla dobra naszego zdrowia powinniśmy zrezygnować z tych wszystkich wyżej wymienionych produktów, co możemy jeść?

Oprócz białka i tłuszczu, oczywiście.

Jeśli nie możemy obejść się bez pieczywa i słodkości, wybierajmy te własnoręcznie zrobione. Jestem pewna, że żadne z nas nie dodaje „syntetycznej masy jajowej” do swojego sernika. Jeśli możemy sobie na to pozwolić, wykorzystajmy mąki bezglutenowe – aktualnie mamy bardzo szeroki wybór na rynku.

Na pierwszym miejscu powinny jednak znaleźć się warzywa, które stanowią jeden z najważniejszych składników zdrowej diety. Dopiero później sięgajmy po owoce, które zawierają duże ilości fruktozy i sacharozy, a co za tym idzie, w szybkim tempie podnoszą poziom glukozy we krwi.

Sięgajmy po wszelkiego rodzaju liście – rukola, roszponka, jarmuż. To skarbnice witamin i mienerałów.

Ale najważniejsze, byśmy zostali w tej diecie świadomi – nie widzieli ciągłych ograniczeń i restrykcji, a zbudowali świadome, zdrowe nawyki i nie zmieniali sposobu żywienia na dwa tygodnie, tylko po to, by zmieścić się w sukienkę na Sylwestra.

Nie traktujmy też naszej diety wybiórczo – cheat meal nie jest wskazany. Dobra dieta to taka, od której człowiek nie chce uciekać.

Pamiętajmy, tylko od nas zależy, jak będziemy się czuli i jakim zdrowiem się cieszyli.

Rezygnacja z cukru, glutenu i niezdrowych węglowodanów to pierwszy milowy krok w kierunku pięknej sylwetki, dobrego zdrowia i długowieczności. Nie dajmy się nabrać na otaczające nas reklamy i marketing. Świadomość – tego powinniśmy się trzymać.

Dziękuję za Twój czas. Poniżej znajdziesz dodatkowe treści, które mogą Cię zainteresować.

Facebook.

Jeśli jeszcze nie widziałeś ostatniego artykułu dotyczącego afirmacji, zapraszam tutaj.

Na Instagramie znajdziesz jeszcze więcej motywacji, wartościowych tekstów i info o nowych postach. 

Tutaj znajdziesz TEST na to, czy jesteś perfekcjonistą. Zachęcam do rozwiązania, wiele można się o sobie dowiedzieć. ;>

Jeśli chcesz wiedzieć, jaka jest jedyna książka, jakiej potrzebujesz, by zacząć – zapraszam.

Natomiast jeśli jesteś ciekawy, jakie jest najczęściej powtarzane kłamstwo trenerów mentalnych, zapraszam tutaj!

Życzę Ci pięknego dnia!

Karolina

mała czarna, logo

Gdzie jeszcze jestem: